Minuman Bersoda Dan Gas Boleh Membunuh Ramai Sepanjang Tahun

Minuman Bersoda Dan Gas boleh Membunuh Ramai Sepanjang Tahun
MInuman ber gas dan bergula yang membahayakan kesihatan.
Ia membimbangkan bahawa kebanyakkan rakyat Amerika minum minuman manis. Malah propoganda (iklan) berkempen secara besar2an bermula kembali sepanjang tahun. Walau bagaimanapun pada masa yang sama ada minuman lain yang dibuat dengan gula sebenar berbanding dengan fruktosa tinggi sirap jagung yang digunakan dalam kebanyakkan minuman hari ini sebagai satu bentuk pemanis (sejenis kanser) malah penyelidik dari Universiti California Los Angeles juga mengesahkannya.


Penemuan mereka yang telah diterbitkan  dalam jurnal Penyelidikan kanser, boleh membantu  menjelaskan kajian awal yang telah mengaitkan pengambilan fruktosa dengan kanser pankreas, salah satu bentuk yang dahsyat penyakitnya.
 
    "Penemuan ini menunjukkan bahawa sel-sel kanser sedia boleh memetabolismakan fruktosa untuk  meningkatkan percambahan," kata Dr Anthony Heaney daripada Jonsson Pusat Kanser UCLA dan rakan-rakan menulis pada 2010.
 
"Mereka mempunyai kepentingan besar untuk penyakit kanser diberi penggunaan fruktosa halus pemakanan, dan menunjukkan bahawa usaha untuk mengurangkan pengambilan fruktosa halus atau menghalang tindakan fruktosa-pengentara boleh mengganggu pertumbuhan kanser,"katamya.
 
Amerika lebih daripada orang di kebanyakkan negara perindustrian lain , mengambil jumlah yang luar biasa daripada fruktosa, fruktosa terutamanya tinggi sirap jagung, yang merupakan campuran fruktosa dan glukosa digunakan sebahagian besarnya dalam soda, roti dan pelbagai makanan yang diproses lain.
 
 
Baru-baru ini  kajian ole Persatuan Jantung Amerika menonjolkan berikut;
  • Minuman gula-manis bole dikaitkan kepada kira-kira 180,000 kematian didunia setiap tahun.
  • Negara-negara di Caribbean/Amerika Latin mempunyai antara kematian kadar tertinggi penyakit kencing manis kerana pengambilan minuman bergula.
  • Kira-kira 25,000 kematian di Amerika  Syarikat setiap tahun boleh dikaitkan dengan minuman gula-manis.
Kajian seterusnya untuk membaca;
 
Gula manis minuman dimakan seluruh dunia dan menymbangkan kepada berat badan yang berlebian yang meningkat risiko mendapat kencing manis , penyakit kardiovaskular dan beberapa jenis kanser. menggunakan data yang dikumpul sebagai sebahagian  daripada 2010 Bebal Global Penyakit Kajian,
penyelidik dikaitkan pengambilan gula manis minuman untuk 133,000 kematian kencing manis, 44,000 kematian akibat penyakit kardiovaskular dan 6,000 kematian akibat kanser. Tujuh pulo lapan peratus daripada kematian ini kerana terlalu memakan minuman manis adalah di negara-negara yang rendah dan sederhana. dan bukan daripada negara yang tinggi.
 
"Di Amerika Syarikat kajian menunjukan bahawa kira-kira 25,000 kematian pada tahun 2010 telah dikaitkan dengan minuman gula manis", kata Gitanjali M Singh, Ph.D, penulis kajian dan felo penyelidik postdoktoral di Sekolah Harvard Kesihatan Awam  di Boston, Mass.
 
Penyelidik dikira kuantiti gula manis pengambilan minuman diseluruh dunia mengikut umr dan jantina , kesan penggunaan ini mengenai obesiti dan kencing manis dan kesan obesiti dan kematian. Yang berkaitan dengan diabetes. Daripada sembilan rantau dunia . Amerika Latin/Caribbean mempunya kematian kencing manis yang paling (38,000) berkaitan dengan pengambilan minuman manis pada 2010. Antara Timur Tengah Eurasia mempunyai nombor terbesar kematian kardiovaskular (11,000) yang berkaitan  dengan pengambilan minuman manis pada 2010. Antara 15 negara didunia yang paling ramai penduduk , Mexico - adalah satu daripada negera-negara dengan penggunaan tertinggi per kapita minuman manis didunia - mempunyai kadar kematian tertinggi akibat minuman ini, dengan 318 kematian bagi setiap juta oarang dewasa dikaitkan dengan gula manis pengambilan minuman
 
Kajian ini juga mendapati bahawa Jepun, yang sebagai sebuah negara menggunakan minuman kurang manis dari negara yang lain, sememangnya sihat dari segi kematian dikaitkan dengan minuman bergula.
 
Hakikatnya ramai ramai rakyat Amerika tidak sedar baawa soda dan minuman bergula dan lain adalah tidak sihatuntuk mereka dan kita semua kerana telah dibawa keatas dan dibangkitkan dengan iklan soda menolak propoganda itu, apa-apa cara yang mereka mampu. kini pada tahun 2013 beberapa melihat jenis retorik ini sebagai satu cara untuk mungkin menghadkan dan atau pembuat minuman yang memilih untuk menolak produk yang tidak sihat. Sekurang-kurangnya itula apa yang penulis kajian itu Gitanjali Singh berkata.
   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan