Rakyat Palestin Diserang Lagi

Rakyat Palestin Diserang Lagi
Tentera Israel menyerang rakyat Palestin di al-Aqsa
Tentera Israel sekali lagi menyerang rakyat Palestin di Perkarangan Masjid al-Aqsa di al-Quds (Jurusalem). Pertempuran meletus pada hari Ahad, apabila polis Israel meghalang umat Islam daripada memasuki salah satu daripada pintu-pintu kompaun.

Tentera Israel menggunakan bom tangan menyebabkan pengsan untuk menyuraikan penunjuk perasaan. Jurucakap polis Micky Rosenfeld mendakwa bahawa penunjuk perasaan melempar "batu-batu dan beberapa koktel Molotov" kepada tentera Israel.

Tiada sebarang laporan segera kecederaan atau tangkapan. Dalam beberapa bulan kebelakangan ini, tentera Israel dan peneroka pelampau telah meningkatkan serangan keatas rakyat Palestin yang melawat Masjid al-Aqsa. Ini telah membawa kepada konfrantasi ganas antara kedua-dua belah pihak.

Rejim Israel juga telah mengenakan sekatan yang teruk untuk mencegah orang Islam daripada memasuki masjid. Pertempuran baru berlaku selepas aktivis Palestin berkata pegawai Irael melancarkan model sebuah kuil Yahudi berhampiran kompaun.

Aktivis berkata model yang dipanggil kuil Yahudi itu mempunyai sebuah dewan besar dan boleh menampung beratus-ratus pelawat yahudi setiap hari. Pihak berkuasa Israel berharap projek itu menarik puluhan ribu pelancung tempatan dan luar negara.

Yayasan al-Aqsa untuk Endowmen dan Warisan berkata langkah itu merupakan satu ancaman  lansung kepada masjid. Kumpulan Palestin telah memberi amaran kepada berskala besar panggilan Isral berhampiran pintu selatan al-Aqsa ini.

Pada 25 Februari, parlimen Israel, Knesset, membincangkan rancangan untuk menjajah  Masjid al-Aqsa kompaun. Pertubuhan Kerjasama Islam telah mengutuk perdebatan sebagai "balas berbahaya" ia memanggil sebahagian daripada matlamat Israel untuk "mengikut cara Yahudi Yerusalem.

Palestin telah memberi amaran terhadap rancangan Israel untuk mengenakkan "kedaulatan" terhadap Masjid al-Aqsa. perkarangan Masjid al-Aqsa yang terletak di old Israel diduduki bandar al-Quds adalah flashpoint bahan itudiketahui orang-orang Yahusi sebagai Temple Mount, adalah tapak suci agama Yahudi, ia adalah laman ketiga paling suci Islam selepas Mekkah dan Madinah di Arab Saudi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan