Putus Kasih Sayang Akibat Virus Ebola

Putus perasaan kasih sayang akibat virus Ebola
  • Suadara-mara mangsa Ebola mengheret mayat-mayat ke jalan-jalan di Liberia.
  • Mangsa-mangsa peyakit tersebut dibiarkan reput tiada kira siapa termasuk kanak-kanak.
  • Dengan berbuat demikian, saudara-mara berharap mereka akan mengelak daripada di kuarantin oleh pihak berkuasa.
  • Mereka melihat wad esolasi Ebola di negara sebagai perangkap kematian pegawai membuat tuntutan.
  • Minggu lepas, Liberia mengumumkan langkah-langkah tegas untuk membendung virus.
  • Termasuk mengenakan mengkuarantin di rumah-rumah mangsa dan menjejaki saudara-mara mereka.
  • Ebola telah meragut nyawa hampir 900 orang di seluruh Afrika Barat setakat ini.
 
Seorang lelaki muda terbiar mati dijalan di Liberia, dibiarkan reput dipandang oleh pejalan kaki dan kanak-kanak tempatan. Mangsa hanya salah satu daripada banyak mangsa Ebola yang lain di seret keluar rumah merekan dan dibuang di jalan raya di negara ini oleh kerana keluarga ketakutan dalam usaha terdesak untuk mengelak dari di kuarantin
 
Virus maut, yang boleh menyebabkan mangsa mengalami lebam teruk dan pendarahan dari mata dan mulut, telah meragut nyawa hampir 900 orang di seluruh Afrika Barat setakat ini.
 
Putus Kasih Sayang Akibat Virus Ebola
 
Minggu lepas, kerajaan Liberia mengumumkan pelbagai langkah yang sukar untuk membendung penyakit ini, termasuk menutup sekolah, mengenakan kuarantin di rumah-rumah mangsa dan menjejaki rakan-rakan dan saudara-mara mereka.
 
Hari ini, Menteri Penerangan, Lewis Brown, berkata, penduduk tempatan telah mula mengheret mayat orang tersayang mereka ke jalan-jalan kerana takut bahawa peraturan-peraturan kerajaan baru akan risiko mereka sendiri.
 
Dengan kurang dari separuh dari mereka yang dijangkiti penyakit ini yang masih hidup, ramai menganggap Afrika wad isolasi Ebola sebagai perangkap kematian, katanya.
 
"Oleh itu mereka mengeluarkan mayat dari rumah mereka dan meletakkannya di jalanraya", Encik Brown memberi tahu Reuters.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan