Hari 95: SAR Malaysia RM27.6 Juta

Hari 95: SAR Malaysia RM27.6 Juta

Setakat ini negara telah membelanjakan kira-kira RM27.6 Juta pada pencarian dan pemulihan (SAR) untuk MH370, kata Menteri Pengangkutan Pemangku Datuk Seri Hishamuddin Hussein. "Kos yang dibelanjakan adalah untuk makanan dan bahan api bagi agensi Malaysia yang mengambil bahagian dalam fasa pertama SAR," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen.

http://www.thestar.com.my/News/Nation/2014/06/10/RM276mil-spent-on-search-Hisham-Cost-consists-of-food-and-fuel-for-Malaysian-agencies


Lima agensi tersebut ialah Pemerintah Angkatan Udara Diraja Malaysia, Tentera Laut Diraja Malaysia, Polis Diraja Malaysia, Jabatan Bomba dan Penyelamat dan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia. "Kos yang terpaksa kami tanggung adalah kecil berbanding dengan aset lain yang disumbangkan oleh negara lain dalam carian.

Kerajaan Australia telah memperuntukkan hampir $90m untuk carian ini yang dijangka akan menjadi angka yang paling mahal dalam sejarah penerbangan, tetapi ia adalah mungkin bahawa angka boleh meningkat. Khazanah, Joe Hockey, berkata Australia tidak akan cuba untuk mengelakkan mengambil tab.

http://www.theguardian.com/world/2014/jun/10/mh370-malaysia-has-spent-only-a-fraction-of-what-australia-has

Tiada ulasan:

Catat Ulasan